Thirsa Brokking| Orgel |Utrechts Conservatorium

Thirsa is een jonge Nederlandse organiste die momenteel haar laatste jaar volgt aan het Utrechts Conservatorium. Muziek speelt al van jongs af aan een vanzelfsprekende rol in haar leven. In haar ouderlijk huis was muziek dagelijks aanwezig en toen zij bijna acht jaar oud was begon zij met orgellessen. Haar vader leerde haar de eerste beginselen van het orgelspel. De manier waarop hij muziek uit het orgel wist te halen maakte diepe indruk op haar. “Wat hij voor moois uit het orgel kreeg, dat wilde ik ook graag kunnen,” vertelt ze.

Na haar eerste lessen vervolgde zij haar muzikale ontwikkeling bij Evert van de Veen en later bij Rien Donkersloot, die haar voorbereidde op het conservatorium. Tijdens haar studie kreeg zij les van Reitze Smits, een musicus die haar niet alleen technisch, maar ook muzikaal sterk heeft beïnvloed. Zijn enthousiasme, visie op stijl en manier van musiceren hebben blijvend invloed gehad op haar eigen kijk op muziek. Toen hij met pensioen ging, zette zij haar studie voort bij Laurens de Man.

Voor Thirsa is muziek veel meer dan alleen een vak of studie. Zij omschrijft muziek als “de mooiste taal die mensen met elkaar verbindt.” Juist het vermogen van muziek om mensen diep vanbinnen te raken spreekt haar enorm aan. “Je kunt er harten van mensen mee aanraken, mensen én jezelf laten genieten.” Tegelijkertijd ziet zij muziek als iets oneindigs: een wereld waarin altijd nieuwe schoonheid, verhalen en inzichten te ontdekken zijn. Dat voortdurende zoeken en blijven leren maakt muziek voor haar zo bijzonder.

Wanneer zij een nieuw werk instudeert, verdiept zij zich graag in de tijd waarin de muziek ontstaan is. Ze onderzoekt de omstandigheden van de componist en de geschiedenis achter een stuk, om zo dichter bij de kern van de muziek te komen. Daarnaast haalt zij inspiratie uit het luisteren naar andere musici en uitvoeringen.

Naast haar studie bereidt Thirsa zich momenteel voor op haar bachelor eindexamen en rondt zij haar laatste opdrachten af. Ook heeft zij een eigen lespraktijk waarin zij jonge muzikanten begeleidt in hun muzikale ontwikkeling. Hoewel het orgelspel vaak een solistisch bestaan kent, geniet zij juist ook van het musiceren met anderen, onder meer met familieleden, studiegenoten en collega-musici.

Een bijzonder persoonlijk moment uit haar muzikale leven vond plaats tijdens een concert in Woerden, waar zij haar huidige verloofde ontmoette, die toen als luisteraar aanwezig was. Met hem hoopt zij volgend jaar te trouwen.

Voor ieder optreden neemt Thirsa bewust de tijd om vertrouwd te raken met het instrument waarop zij speelt. Kort voor een concert speelt zij vaak nog even “droog”, zonder geluid, om opnieuw gevoel te krijgen voor het orgel. Omdat ieder instrument anders is, van toetsen tot pedaal, helpt dat ritueel haar om volledig één te worden met het instrument voordat de muziek begint.

null
null

Interview met Thirsa

in het tijdschrift Kerk en Muziek (zie pag 35)

null

Thirsa speelt Louis Vierne

In gesprek met Thirsa

Over muziek, inspiratie en het orgel

Binnen Carpenter Concerts vinden we het mooi om niet alleen de muziek van jonge musici te laten horen, maar ook het verhaal achter de musicus zelf. Voor dit interview spraken we met organiste Thirsa, die momenteel studeert aan het Utrechts Conservatorium en zich voorbereidt op haar bachelor eindexamen.

Hoe ben je eigenlijk begonnen met muziek maken?

“Eigenlijk is muziek er altijd geweest. In ons huis klonk dagelijks muziek, het werd me echt met de paplepel ingegoten. Toen ik bijna acht jaar oud was ben ik op orgelles gegaan. Mijn vader heeft mij de eerste beginselen van het orgelspelen geleerd.”

Was er iemand die je inspireerde om zelf muziek te gaan maken?

“Ja, absoluut mijn vader. Wat hij voor moois uit het orgel kreeg qua muziek, dat wilde ik zelf ook graag kunnen. Dat heeft me enorm geïnspireerd.”

Je hebt inmiddels les gehad van verschillende bekende organisten. Welke docenten hebben een belangrijke rol gespeeld?

“Na mijn eerste lessen ben ik gaan studeren bij Evert van de Veen. Daarna vervolgde ik mijn muzikale ontwikkeling bij Rien Donkersloot, die mij heeft voorbereid op het conservatorium. Tijdens mijn studie kreeg ik les van Reitze Smits. Hij heeft mij en mijn spel misschien wel het meest beïnvloed. Zowel zijn enthousiasme als zijn bijzondere kunde zijn heel aansprekend. Hij had een duidelijke visie op muzikale stijl en dat heeft mijn eigen visie zeker gevormd. Toen hij met pensioen ging kreeg ik les van Laurens de Man, van wie ik ook ontzettend veel geleerd heb.”

Wat betekent muziek voor jou persoonlijk?

“Muziek is voor mij de mooiste taal die mensen met elkaar verbindt. Het mooie aan muziek is dat je harten van mensen ermee kunt aanraken, mensen én jezelf kunt laten genieten. Ik kan er eigenlijk alles in kwijt. Wat ik ook zo bijzonder vind, is dat je er nooit in uitgeleerd raakt. Er is zo ontzettend veel moois en interessants, dat is eindeloos.”

Waar haal je inspiratie vandaan als je een nieuw stuk instudeert?

“Ik vind het heel interessant om me te verdiepen in de geschiedenis waarin een stuk ontstaan is. Wat speelde er in die tijd? Hoe leefde de componist? Dat helpt me om de muziek beter te begrijpen. Daarnaast luister ik graag naar opnames van andere musici. Dat kan ook weer nieuwe inzichten geven.”

Hoe ziet je leven er op dit moment uit?

“Ik zit momenteel in het laatste jaar van mijn conservatoriumstudie aan het Utrechts Conservatorium. Op dit moment ben ik vooral bezig met het voorbereiden van mijn bachelor eindexamen en het afronden van mijn laatste opdrachten. Daarnaast heb ik een eigen lespraktijk waarin ik jonge muzikanten begeleid in hun muzikale ontwikkeling.”

Als organist speel je vaak solo. Vind je samenwerken met andere musici ook leuk?

“Juist heel leuk. Als organist zit je veel alleen achter het orgel, daarom vind ik het extra bijzonder om samen te musiceren. Ik heb een aantal keer opgetreden met familieleden, wat natuurlijk heel speciaal is in een muzikaal gezin. Daarnaast speel ik ook met studiegenoten en met mijn oud-studiegenootje Annerieke van den Broek.”

Heb je een bijzondere herinnering aan een concert?

“Ja, tijdens een concert in Woerden heb ik mijn vriend ontmoet. Hij kwam daar als luisteraar naartoe. Met hem hoop ik volgend jaar te trouwen.”

Heb je vaste rituelen voordat je optreedt?

“Ja, ik doe vaak aan ‘droogspelen’. Dat betekent dat ik de motor van het orgel uit laat en een deel van een stuk zonder geluid speel. Dat doe ik meestal een paar minuten voordat een concert begint. Elk orgel voelt namelijk anders: de afstand tussen toetsen, de ligging van het pedaal, noem maar op. Door dat even te voelen raak ik vertrouwd met het instrument.”

En tot slot: wat luister je zelf eigenlijk privé?

 “Eigenlijk luister ik alleen klassieke muziek.” ;-)

null

lees hier het artikel:

Eerdere concerten:

Stevenskerk Nijmegen

Meer info

St Janskathedraal Den Bosch

Meer info

Bonaventurakerk Woerden

Meer info